Řetěz: Tichý zabiják vašeho kola (i elektrokola)? Ne, když se o něj staráte!
Nepodceňujte nenápadného hrdinu pohonu! Řetěz na kole, ať už obyčejném, nebo elektro, je nenápadný dříč, který si málokdo všímá. Tichounce pracuje, šlape do kopců i uhání po rovině, a přitom snáší neuvěřitelné útrapy. Déšť, bláto, prach, kruté převody... to vše zanechává na jeho ocelových článcích stopy. A věřte, že pokud ho zanedbáte, pomstí se vám krutě.
Proč je tak důležité řetěz měnit?
Představte si řetěz jako sadu zubů. Postupem času se zuby opotřebovávají a ztrácejí ostrost. To samé se děje i s řetězem. Čím více jezdíte, tím více se vytahuje a jeho články se deformují. To vede k řadě problémů:
- Přeskakování řetězu: Nejviditelnější a nejnepříjemnější projev opotřebovaného řetězu. Zkazí vám radost z jízdy a v horším případě může vést k pádu.
- Zvýšené opotřebení kazety a převodníků: Vytahaný řetěz ničí i komponenty kolem sebe. Nová kazeta a převodníky jsou drahé, proto je výměna řetězu včas mnohem levnější investicí.
- Snížená efektivita: Opotřebovaný řetěz klade větší odpor, takže se vám bude šlapat těžce a spotřebujete více energie.
- Hluk: Starý řetěz může vydávat nepříjemné skřípání a chrastění.
Kdy je čas na výměnu?
Neexistuje univerzální odpověď, záleží na vašem stylu jízdy, typu kola a podmínkách, ve kterých jezdíte. Obecně se ale doporučuje měnit řetěz po ujetí 1 500 - 3 000 km u silničních kol a 1 000 - 2 000 km u horských kol.
Jak poznat, že je řetěz na výměnu?
Existuje několik způsobů:
- Měřítko opotřebení: Jednoduchý nástroj, který se dá koupit v cykloprodejnách. Stačí ho vložit do řetězu a pokud zapadne do nejdelšího otvoru, je čas na výměnu.
- Posuvná měrka: Pomocí posuvné měrky změřte vzdálenost mezi 11 články řetězu. Pokud je větší než 12,7 mm, je řetěz opotřebovaný.
- Vizuální kontrola: Podívejte se na řetěz zblízka. Pokud jsou články nerovnoměrně opotřebované, mají ostré hrany nebo se ohýbají do stran, je čas na výměnu.
Co se stane, když řetěz nevyměníte?
Kromě výše uvedených problémů riskujete i vážnější poškození kola:
- Prasknutí řetězu: V nejhorším případě se řetěz může během jízdy přetrhnout. To může vést k pádu a vážným zraněním.
- Poškození převodníku: Vytahaný řetěz může poškodit zuby převodníku, které se pak musí vyměnit.
- Poškození rámu: V extrémních případech může prasklý řetěz poškodit i rám kola.
Nepodceňujte údržbu řetězu!
Pravidelná údržba řetězu je nezbytná pro jeho dlouhou životnost a bezproblémovou funkci kola. Řetěz je nutné čistit a mazat po každé jízdě, zvláště v mokrých a prašných podmínkách. Používejte kvalitní oleje a mazadla, které jsou určené pro cyklické řetězy.
Svěřte své kolo či elektrokolo do rukou odborníků
- V Hradci Králové a okolí - https://www.tntrade.cz/servis-kol
- On line nákup řetězu - https://www.tntrade.cz/produkty-retezy-2712
- On line nákup další kolem kol, koloběžek, elektrokol a elektrokoloběžek - https://www.tntrade.cz/produkty-cyklistika-a-kolobezky-28
Těšíme se na Vás třeba vždy když budete mít cestu kolem. Lepší dříve než později. Podle nájezdu třeba před sezónou, v létě a na konci sezóny nechte udělat základní kontrolu a pak se rozhodnete sami.